4 feiten over lichaamsvet

Iris | dinsdag 9 augustus | Gezondheid
lichaamsvet Iemand van 70 kg kan veel meer vetweefsel hebben dan een ander persoon met hetzelfde gewicht. Hoe kom je er nou achter hoeveel kilo vet er in je lijf zit? Bestaat er ook goed vetweefsel? En: wat is een 'normaal' vetpercentage? In dit blog geven wij je vier feiten over lichaamsvet.

Lichaamsvet

Als we spreken over een gezond gewicht wordt er vaak gekeken naar je BMI. Hierbij wordt je gewicht in kilogram gedeeld door je lengte in het kwadraat. Een BMI tussen de 18,5 en 25 is prima. Maar wist je dat je BMI niet alles zegt over je gezondheid? Ook je lichaamsvet, of het teveel ervan, is belangrijk. Daarom vertellen we je in dit artikel 4 feiten over lichaamsvet en de invloed die het heeft op je gezondheid.

1. Het verschilt of je vrouw of man bent

Vrouwen hebben van nature een hoger vetpercentage dan mannen. Het gemiddelde vetpercentage van vrouwen ligt tussen de 25 en 31 procent, bij mannen is dit tussen de 18 en 25 procent. Vrouwen en mannen met een sixpack hebben stuk voor stuk een lager vetpercentage, meestal zo rond de 12 en 15 procent. De buikspieren worden namelijk pas zichtbaar, als je dun bent.

2. Hoe ouder, hoe meer vet

Deels is dIt een natuurlijk proces, maar het komt ook omdat we bij het ouder worden wat minder bewegen en daardoor minder gespierd worden. Daardoor wordt de stofwisseling lager en kom je sneller aan. Als je op oudere leeftijd krachttraining gaat doen, kun je dit effect tegengaan. Denk nooit dat je er te oud voor bent.

3. Vergelijk appels niet met peren

Het maakt ook uit waar het vet zich precies bevindt. Zo is er onderhuids vet, dat zich direct onder de huid nestelt. Dit zie je door bijvoorbeeld ronde billen, stevige bovenarmen of dikke dijen. Het zijn zogenoemde peervormige mensen, waarbij het vet zich vooral rond het onderlichaam bevindt. Onderhuids vet is niet zo nadelig voor de gezondheid. Vet kan ook in de buikholte en rond de organen opgeslagen worden. Dat is visceraal vet en dat is wel ongunstig voor de gezondheid. Deze mensen hebben een appelmodel. Een buikje, óók als je verder slank bent, is eigenlijk altijd slecht nieuws: dat is visceraal vet. Gebruik daarom behalve de weegschaal ook een meetlint. Je buikomvang meet je door een meetlint te plaatsen op het smalste gedeelte van de buik, boven de navel. Voor mannen is tot 94 centimeter een gezonde buikomvang. Boven de 94 centimeter spreken we van vetophoping rondom de buikorganen. Is de omtrek meer dan 120 centimeter, dan is er sprake van overgewicht. Voor vrouwen geldt een andere gezonde buikomvang. Voor vrouwen is het gezond om een buikomvang van minder dan 80 centimeter te hebben. Boven 80 centimeter is er sprake van een licht gevaar voor de gezondheid. Meer dan 88 centimeter? Dan is er sprake van ernstig overgewicht en een hoog gezondheidsrisico.

4. TOFI’s & FOTI’s

Zie je er op het eerste oog slank uit, maar is je buikomvang toch te hoog en heb je teveel visceraal vet? Dan ben je een TOFI: Thin Outside, Fat Inside. Ben je aan de buitenkant stevig, maar heb je toch heel weinig visceraal vet? Dan ben je een FOTI: Fat Outside, Thin Inside. Het is zeldzaam en komt vooral voor bij mensen die gezond eten en veel bewegen maar wel te zwaar zijn. Wil je graag afvallen of juist op gewicht blijven? Op Drogistplein vind je alles op het gebied van afslanken en sporten.

Over de schrijver

Iris
Iris

Hi! Mijn naam is Iris van Breugel. Naast mijn opleiding Business Management werk ik parttime als Online Marketeer voor Plein. Ik heb veel affiniteit met cosmetica en verzorgingsproducten en deel graag mijn kennis en tips met jullie.