Stoppen met roken

Lees meer

Resultaten 1 t/m 2 van 2

Stoppen met roken

Stoppen met roken is lastig, heel lastig. Met deze tips en hulpmiddelen wordt het stoppen met roken een beetje makkelijker.  

Alle informatie over alle mogelijkheden van zelfzorg en zelfzorg producten of informatie wanneer het nodig is een arts te raadplegen is te vinden op thuisarts.nl of zelfzorg.nl. Hier vind je betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid.

Het is niet alleen moeilijk om te stoppen met roken, het is ook moeilijk om gestopt te blijven.

Allereerst mis je bij bepaalde activiteiten of op vaste momenten gedurende de dag het roken van een sigaret. Bijvoorbeeld  ’s ochtends bij de eerste kop koffie of na het eten. Je moet dus niet alleen stoppen met roken, maar ook je dagelijkse routine veranderen. 

Afkickverschijnselen roken

Vervolgens krijg je te maken met ontwenningsverschijnselen, de zogenaamde afkickverschijnselen. Als je je laatste sigaret hebt opgestoken, stopt de nicotine aanvoer in je lichaam. Nicotine zorgt ervoor dat er dopamine vrij komt in de hersenen. Dopamine zorgt voor een aangenaam gevoel. Kortom als je stopt met roken is er een tekort aan dopamine in je hersenen en kun je last krijgen van allerlei ontwenningsverschijnselen. 

Je kunt te maken krijgen met twee soorten ontwenningsverschijnselen namelijk lichamelijke en geestelijke. 

De lichamelijke ontwenningsverschijnselen hebben te maken met:  

  • Problemen met slapen
  • Zweetaanvallen
  • Trek in snoep 
  • Meer hoesten
  • Slechte stoelgang
  • Problemen met de darmen en de maag
  • Hoofdpijn

Bij geestelijke ontwenningsverschijnselen moet je denken aan:

  • Slecht kunnen concentreren
  • Depressieve gevoelens
  • Snel boos worden
  • Angstgevoelens
  • Trillen
  • Driftbuien
  • Snel geïrriteerd.

Veel mensen die alleen op wilskracht stoppen en dit doen zonder hulp(middelen) zien hun stoppoging in de fase waarin je veel last hebt van ontwenningsverschijnselen stranden. Het is dus belangrijk om goed voorbereid te stoppen met roken. Maak een plan en kijk wat je nodig hebt om je stoppoging te laten slagen.

Waar moet ik aan denken bij een stopplan?

Als je stopt moet dit echt vanuit jezelf komen. Als je stopt omdat je omgeving dit wil is het heel moeilijk. Bedenk dus waarom je wilt met stoppen met roken. Schrijf deze op en plak deze op je pakje sigaretten, de computer en op de koelkast, zodat je er mee geconfronteerd wordt op weg naar je laatste sigaret.

  • Zoek op internet of bespreek met je huisarts welke manier van stoppen met roken het beste bij jou past. Er zijn heel veel verschillende manieren. Schakel je een therapeut in, maak je gebruik van coaches die de verschillende sites aanbieden, heb je alleen hulpmiddelen zoals nicotinepleisters, nicotinekauwgom, nicotine zuigtabletten  of nicotinespray nodig, of doe je het puur op wilskracht? 
  • Als je een keuze hebt gemaakt hoe je het stoppen met roken gaat aanpakken, kijk dan eens wat je zorgverzekering voor je kan betekenen. Onder bepaalde voorwaarden wordt er best veel vergoed. 
  • Een stopplan in je hoofd is niet voldoende. Werk naar het stoppen met roken toe in je agenda of vink de ‘to-do dingen’ af op papier. 
  • Na alle voorbereidingen kies je een datum om te stoppen. Je mag best rekening houden met dat ene leuke feestje dat op de planning staat of een stressmoment in de vorm van bijvoorbeeld een sollicitatie. Prik echter wel een datum tussen de twee en vier weken vanaf het moment dat je er klaar voor bent. Een maandag of dinsdag is de beste dag is om te stoppen.
  • Vertel je omgeving dat je gaat stoppen, misschien doet er zelfs wel iemand met je mee. Vertel ze ook dat je last van kunt krijgen van stemmingswisselingen als gevolg van het stoppen. Zeg ook dat het moeilijk zult krijgen en rekent op hun steun. 
  • Ken je aanleiding om te roken zodat je dit kunt vermijden. Vaak is de aanleiding om te roken een specifiek persoon, een plaats, of activiteit. Als je weet wat en wie gevaarlijk is voor je stoppoging kun je leren om te gaan met deze aanleidingen je patroon veranderen. 
  • Naast aanleiding is er ook verlangen om te roken. Ze duren meestal maar een paar minuten. Bedenk wat je kunt gaan doen als je een verlangen krijgt om te roken en daar uiteraard niet aan toe wilt geven. Maak een lijstje zodat je activiteiten paraat hebt. Of beslis dat je dit misschien kunt oplossen met een nicotinespray, kauwgom of zuigtablet.
  • Zorg dat je op je stopdatum geen sigaretten meer thuis, in de auto of op je werk hebt liggen.
  • Je gaat heel veel geld over houden. Haal dat geld van je rekening en doe dat in een envelopje of op een aparte spaarrekening. Kies iets persoonlijks waar je dat geld aan wilt besteden en beloon je zelf met iets dat je anders nooit zou doen.
  • Als je stopt met roken heeft dit invloed op je spijsvertering Veel mensen komen een paar kilo aan. Laat je hierdoor niet weerhouden om te stoppen. Bepaal wel voor jezelf wat je acceptabel vind en grijp op tijd in om binnen die norm te blijven. Houd het wel reëel. 
  • Laat je niet verleiden om andere tabakhoudende producten te gebruiken in plaats van sigaretten. Alle tabaksproducten bevatten schadelijke chemicaliën en giftige stoffen. Ondanks hun naam, bijvoorbeeld ‘light’, zijn sigaretten met weinig teer net zo slecht als gewone sigaretten. Rookloze tabak, pijpen, sigaren, waterpijpen, kruidnagelsigaretten en kruidensigaretten zijn eveneens schadelijk voor gezondheid.

Het stopplan helpt je om te wennen aan het idee dat je niet meer rookt. Houd er wel rekening mee dat je je niet op alles voor kunt bereiden en dat je te maken krijgt met onverwachte situaties en verleidingen. Prent je zelf in dat je een verslaafde bent en eens verslaafd,  altijd verslaafd en dat ook bij jou die ene sigaret die je na je stoppoging gaat roken fataal is en je stoppoging laat mislukken. 

Waarom stoppen met roken?

Er is een reden nodig om te stoppen met roken. Er zijn maar weinig mensen die stopen zonder aanleiding. Hier beschrijven we een aantal redenen, misschien staat er eentje bij die jou helpt bij je stoppoging. 

  • Gezondheid. We weten het allemaal: roken is slecht voor de gezondheid. Jaarlijks sterven 19.000 Nederlanders als gevolg van roken, tweederde deel van de rokers sterft aan een rokers gerelateerde ziekte.  Elke sigaret die je rookt, verkort het leven met 11 minuten.
  • Kosten. Roken kost erg veel geld. Als je ongeveer een pakje sigaretten per dag rookt gaat zo'n €2.300,- in lucht op. Na 10 jaar is dat ruim €23.000,- en  daar kun je een hoop leuke dingen van doen. Naast sigaretten ben je ook geld kwijt aan aanstekers en in sommige gevallen is je verzekering ook duurder. 
  • Uiterlijk. Als je stopt met roken ga je er zichtbaar jonger uitzien en straalt je huid weer. Roken zorgt voor een mindere doorbloeding en productie van collageen. Als je weinig collageen in je huid hebt, krijg je rimpels. Roken veroorzaakt daarnaast gele tanden en tandvleesproblemen. Stoppen met roken zorgt ervoor dat de gelige kleur verdwijnt en tandvleesproblemen minder worden. Tenslotte: als je rookt heeft dit invloed op de conditie van haar en nagels. Als je stopt met roken wordt de conditie van haar en nagels aanzienlijk verbetert. 
  • Vruchtbaarheid en zwangerschap. Roken heeft invloed van de spermakwaliteit. Roken kan de kans op zwanger worden verkleinen. Als je zwanger bent en rookt dan krijgt het ongeboren kind te maken met de giftige stoffen die in sigarettenrook zitten met alle gevolgen van dien. Je moet dan denken aan vroeggeboorte, ondergewicht bij de geboorte, onderontwikkeling van organen, gezondheidsklachten en zelfs sterfte.
  • Betere conditie en meer energie. Stoppen met roken verbetert de bloedsomloop waardoor je lichaam beter voorzien wordt van zuurstof. De zuurstof zorgt ervoor dat fysieke activiteiten zoals sporten, wandelen maar ook huishoudelijke klussen of in de tuin werken gemakkelijker gaan. Stoppen heeft ook een gunstige uitwerking op je immuunsysteem, waardoor het makkelijker wordt voor je lichaam om verkoudheid en griep te bestrijden. 
  • Lekker ruiken. Als je rookt heb je altijd een rooklucht om je heen. Je adem ruikt naar rook, je kleding idem maar ook je huid stinkt voor niet rokers. Als je stopt met roken vinden mensen het over het algemeen prettiger om bij je in de buurt te zijn.
  • Smaak- en reukvermogen. Als je niet meer rookt, proef je meer smaak aan het eten en ruik je ook beter. 

Welke nicotinevervangers zijn verkrijgbaar op Plein.nl?

Nicotinepleisters

Nicotinepleisters zorgen ervoor dat je via de huid nicotine in je bloed krijgt. Nicotine is de verslavende stof die in de sigaret zit en het stoppen moeilijk maakt. Door de nicotinepleister neemt de behoefte aan nicotine die je binnenkrijgt door roken af. De nicotinepleisters zijn in verschillende sterktes verkrijgbaar. Welke sterkte voor jou het meest geschikt is hangt af van de hoeveelheid sigaretten die je per dag rookt. Afhankelijk van de hoeveelheid sigaretten die je rookt bouw je de nicotinetoevoer in 10 weken af, door in fases minder sterke pleisters te gebruiken.

Helaas hebben de nicotinepleisters ook bijwerkingen en zolang je nicotinepleisters gebruikt blijf je last houden van de nadelen van nicotinegebruik.

Nicotinekauwgom

Nicotinekauwgom is kauwgom waar nicotine aan toe is gevoegd. Door gebruik van nicotinekauwgom krijg je nicotine binnen op het moment dat je behoeft hebt aan nicotine. Als je lichaam vraagt om nicotine neem je een nicotinekauwgom. Door het kauwen op het kauwgom komt er beetje bij beetje nicotine vrij in je mond. Als je het kauwgom parkeert tussen je kiezen en de wang komt er via het mondslijmvlies van de wang nicotine in het bloed. Afhankelijk van de hoeveelheid sigaretten die je rookt kies je voor een bepaalde sterkte van de kauwgom. De kauwgom is verkrijgbaar in 2 en 4 mg. Na ongeveer drie maanden moet je de aantal nicotinekauwgommen dat je neemt geleidelijk afbouwen. 

Nicotinekauwgom kan bijwerkingen hebben en zolang je de nicotinekauwgom gebruikt blijf je last houden van de nadelen van nicotine.

Nicotinezuigtabletten

Nicotinezuigtabletten zijn snoepjes die ja langzaam in je mond opzuigt. Door het zuigen of sabbelen komt er nicotine vrij dat via het mondslijmvlies in de wangen in het bloed komt. Je neemt een zuigtablet als je behoefte hebt aan een sigaret. Nicotine zuigtabletten zijn in de sterkten van 1 tot 4 mg nicotine verkrijgbaar. Na 6 maanden moet de behoefte aan nicotinezuigtabletten verdwenen zijn.

Spray

De Menthol mintmondspray bevat 1 mg nicotine per verstuiving. Als je behoefte voelt aan nicotine dan verstuif je één keer waardoor je nicotine binnen krijgt. Je mag per uur maximaal 4 keer een verstuiving nemen en per 24 uur 64 verstuivingen. In 12 weken bouw je het gebruik van de Menthol mintmondspray af. 

Als je borstvoeding geeft, zwanger of nog geen 18 jaar bent zijn deze producten niet geschikt voor je. Je zult dan samen met je huisarts moeten bepalen welke methode om te stoppen met roken het meest geschikt is voor je. Dit geldt ook voor mensen die problemen met het hart hebben of last hebben van ontstekingen in de mond, keel of slokdarm. 

Stoppen met roken hulpmiddelen kopen op Plein.nl

Stoppen met roken met hulpmiddelen zoals nicotinepleisters, -kauwgom, -zuigtabletten of -spray kopen en gebruiken maakt je stoppoging vaak een stukje makkelijker. Je bestelt deze hulpmiddelen eenvoudig online bij Plein. Deze geneesmiddelen kunnen het verschil maken tussen het wel of niet slagen van je stoppoging. Je moet je wel realiseren dat als je kiest voor een nicotinehulpmiddel dat je echt geen sigaretten meer mag roken. Lees daarom voor gebruik en aanschaf de bijsluiter goed door zodat je zeker weet dat deze methode echt het beste bij jouw stoppoging past. Vragen? Onze gediplomeerde drogist Marjolein helpt je graag bij het maken van de juiste keuze. Je kunt haar al je vragen sturen via drogist@plein.nl of bellen op 088-8000 200.

Je bent gestopt met roken!

Weest trots op je zelf! Je hebt de eerste moeilijke periode doorstaan en de geestelijke en lichamelijke ontwenningsverschijnselen overleeft. Maar ken ook je valkuilen. Gewichtstoename doe je niet teniet door weer te gaan roken maar door bewust te eten en meer te bewegen. Het duurt een tijdje voordat alle schadelijke stoffen uit je lijf en longen zijn. Je zult dus even geduld moeten hebben voordat je conditie verbetert en je beter ruikt en proeft. 

Alle informatie over alle mogelijkheden van zelfzorg en zelfzorg producten of informatie wanneer het nodig is een arts te raadplegen is te vinden op thuisarts.nl of zelfzorg.nl. Hier vind je betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid.

|