Gewrichten & spieren


Lees meer

Resultaten 1 t/m 20 van 49

Soepele gewrichten en spieren

In de categorie Gewrichten en Spieren staan gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen die verlichting geven als je je spieren en gewrichten teveel belast hebt.

Dit zijn producten voor uitwendig gebruik die de spieren en gewrichten verkoelen of verwarmen. Op Plein.nl verkopen wij ook geneesmiddelen tegen spier- en gewrichtspijn. Deze vind je bij geneesmiddelen in de categorie spieren en gewrichten. Daarnaast zijn er voedingssupplementen die ondersteuning geven bij het functioneren van je spieren en gewrichten.

Pijnlijke gewrichten verhelpen

De enkel, knie, heup, heiligbeen (onderrug), pols, elleboog, schouder, nek en kaak zijn de gewrichten in het lichaam. Een gewricht zorgt ervoor dat je kunt bewegen. Afhankelijk van het gewricht kun je het gewricht alleen buigen (bijvoorbeeld de knie) of verschillende kanten op bewegen (zoals de schouder). 

Soms komt het voor dat het bot, kraakbeen of gewrichtskapsel geïrriteerd raakt. Irritatie van de gewrichten ontstaat meestal door overbelasting, artrose of door een ontsteking. Vaak heb je een arts nodig om de oorzaak te bepalen en te kijken hoe je dit het beste kunt behandelen. 

Als je weet je dat je teveel hebt gevraagd van je gewrichten, dan kun je proberen om het zelf te behandelen. Je kunt een smeermiddel voor op de huid gebruiken om wat verlichting te geven aan het pijnlijke gewricht. Daarnaast is het goed om, als het gewricht niet dik is en de huid rond het gewricht niet warm of rood is, te blijven bewegen zodat de spieren rondom het gewricht sterker worden. Je voorkomt hiermee ook dat je stijf wordt. 

Spierpijn 

Als je een fysieke inspanning hebt verricht die je niet gewend bent om te doen zoals in de tuin werken,  klussen in huis, een eerste sporttraining na de vakantie of tijdens het sporten net iets fanatieker bent dan normaal, dan kun je hier spierpijn aan overhouden. Dit is een onschuldige spierpijn waarmee het lichaam aangeeft dat je teveel van je spieren gevraagd hebt. Deze spierpijn gaat met een paar dagen vanzelf weer over. Als je zolang niet kunt of wilt wachten dan zijn er smeermiddelen of pleisters die verlichting geven zodat je minder last hebt van de spierpijn. Als de spierpijn na een week nog niet over is of minder geworden is, dan is het verstandig om even langs de huisarts te gaan omdat er dan mogelijk iets anders aan de hand is dan spierpijn. 

Spierpijn voorkomen

  • Als je gaat sporten is het belangrijk dat je de spieren voorbereid op de inspanning die je van de spieren gaat vragen. Dit doe je met een goede warming-up. Trek minimaal 10 minuten uit voor de warming-up.
  • Als je klaar bent met sporten, zorg dan dat je spieren niet abrupt tot rust komen en het lichaam niet te snel afkoelt. Dit doe je door na het sporten een cooling-down te doen. Vaak is het voldoende om gedurende tien minuten rustig uit te lopen en wat stretchoefeningen te doen. 
  • Als je ongewoon werk gaat doen zoals verhuizen, een tuin omspitten of schilderen onderbreek dan het werk af en toe om je spieren wat rust te geven of probeer je houding te veranderen waardoor de belasting anders wordt. 
  • Als je gaat skiën of langlaufen dan kun je voor vertrek thuis oefeningen doen, zodat de spieren die je tijdens die sporten gebruikt al voorbereid zijn. Dit scheelt spierpijn in je wintersportvakantie.
  • Zorg dat je conditie op peil is, dit bereik je door training. Een goede conditie kan spierpijn voorkomen. 

Spierpijn verhelpen

Mocht je toch last hebben van spierpijn, geef je lichaam dan rust zodat het spierweefsel kan herstellen maar blijf ook met mate bewegen zodat de spieren niet stijf en stram worden. Na een paar dagen gaat de spierpijn vanzelf over.

Soms heb je zoveel spierpijn dat dagelijkse handelingen of werken niet mogelijk zijn. Dan kun je een pijnstiller nemen.

Daarnaast zijn er dan de wrijfmiddelen die afhankelijk van de samenstelling verkoelend, verwarmend, pijnstillend of pijn afleidend werken. Meestal heeft een wrijfmiddel een combinatie van deze eigenschappen.   

Verwarmen of verkoelen?

Er zijn middelen te koop die verkoelen en verwarmen. Wanneer gebruik je welk middel? 

Als je een blessure hebt opgelopen zoals een verstuikte enkel, zweepslag enz. dan ga je in de acute fase koelen. Je kunt koelen met een cold-pack of ijs. Leg dit echter nooit direct op de huid. 

Daarnaast zijn er ook wrijfmiddelen die verkoelend werken. Masseer deze middelen niet, maar smeer ze op de huid. Je herkent de wrijfmiddelen die koelen aan de menthol, eucalyptus of kamfer geur. Als de acute fase voorbij is en de zwelling weg is, kun je gaan warmen.

Als je spierpijn hebt dan is het belangrijk dat de spieren goed doorbloed blijven. Dit bereik je met een middel dat verwarmd. Je kunt naast wrijfmiddelen of pleisters ook een warm koud kompres gebruiken, een Hittepit of een lekker warm bad of een warme douche nemen. 

Sommige mensen geven bij spierpijn de voorkeur aan verkoelende wrijfproducten. Door de prikkelende werking wordt de aandacht van de spierpijn afgeleid, waardoor je uiteindelijk ook minder last kunt hebben van spierpijn.

Wrijfmiddelen die verkoelend en pijn afleidend werken:

Wrijfmiddelen die verkoelend en pijnstillend werken:

Wrijfmiddelen die verwarmend werken:

Wrijfmiddelen die de spieren verzorgen:

Warmtepleisters:

Warm / koud kompres:

Gemakkelijk en snel online bestellen

Op Plein.nl vind je een ruim assortiment van verschillende merken waaronder Lucovitaal, Midalgan, Starbalm en Welleda voor je spieren en gewrichten.  Op plein.nl kun je zowel warmte pleisters als smeersels bestellen maar ook kersenpitzakken die je op kunt warmen in de magnetron. Als je voor 22 uur besteld kun je ze de volgende dag al gebruiken mits ze voorradig zijn.

|