Foliumzuur Vitamine B11


Lees meer

Resultaten 1 t/m 9 van 9

We kennen foliumzuur ook onder de naam vitamine B11. Foliumzuur wordt niet door het lichaam aangemaakt en moet uit voeding of supplementen in het lichaam komen. 

Foliumzuur

Foliumzuur is een van de weinige vitaminen waarvan aangeraden wordt om deze extra te nemen vooral als je zwanger wilt worden of bent. Een andere naam voor foliumzuur is vitamine B11. Foliumzuur is een belangrijke vitamine voor het menselijke lichaam. Foliumzuur ondersteunt de aanmaak van rode en witte bloedcellen en is nodig voor de werking van de zenuwen. Het lichaam kan zelf geen vitamine B11 of foliumzuur aanmaken. Je moet het dus binnenkrijgen middels je voeding of supplementen. Foliumzuur behoort tot de B vitamines. Vitamine B is oplosbaar in water dus wat je lichaam teveel binnenkrijgt, plas je weer uit. 

Foliumzuur tijdens de zwangerschap

Het is verstandig om foliumzuur supplementen te slikken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Foliumzuur is belangrijk bij de aanmaak van rode bloedcellen in het beenmerg en de zenuwen. Bij een ongeboren baby wordt vanaf de eerste dag na de bevruchting het zenuwstelsel aangelegd en vinden er celdelingen plaats. Vitamine B11 of foliumzuur speelt hierbij zoals gezegd een grote rol. Het verkleint de kans op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje, open gehemelte of een hazenlip. Het is daarom belangrijk om vanaf het moment dat je zwanger wilt worden te beginnen met het slikken van extra foliumzuur. Het duurt namelijk ongeveer vier weken voor je lichaam voldoende foliumzuur heeft opgenomen. 

Als je meer dan 10 weken zwanger bent, kun je stoppen met extra foliumzuur slikken. Je krijgt dan namelijk weer voldoende binnen uit gezonde en afwisselende voeding. Mocht je extra vitamine B11 willen slikken, dan kan dit zonder risico maar nogmaals: het is niet meer nodig.

Het kan gebeuren dat je gelijk of onverwachts zwanger bent en geen tijd hebt gehad om je foliumzuur op pijl te brengen. Daar kun je niets aan veranderen maar het is wel verstandig om zodra je weet dat je zwanger bent, te starten met extra foliumzuur.

Hoeveel extra foliumzuur heb je nodig?

• Bij een zwangerschap of zwangerschapswens heb je 0,4 of 0,5 milligram(400 of 500 microgram) extra nodig. Dit is een standaard hoeveelheid in foliumzuurtabletten.

• Als je een tekort hebt aan vitamine B11 en dit is geconstateerd door je arts dan kun je op recept ook tabletten krijgen die sterker zijn. 

Er is een bovengrens vastgesteld voor een aanvaardbare, veilige inneming van foliumzuur-tabletten. Voor kinderen van 1 tot 3 jaar is dit 200 microgram per dag en voor volwassenen 1.000 microgram per dag.

Opname van vitamine B11 of foliumzuur door het lichaam

Het lichaam haalt vitamine B11 gemakkelijker uit een tablet dan uit voeding. Dit komt doordat foliumzuur in voeding verschilt van die in een tablet. In voeding is foliumzuur in de polyglutamaatvorm aanwezig. Deze polyglutamaten moeten in de darm eerst in de monoglutamaat worden omgezet door een darmenzym, voordat ze kunnen worden opgenomen. Naast het spijsverteringskanaal zijn er nog andere factoren belangrijk die de opname beïnvloeden:

• Vitamine B12. Tussen vitamine B11 en B12 bestaat een nauwe relatie. Het lichaam heeft naast foliumzuur (vitamine B11) ook vitamine B12 nodig voor de groei en het in stand houden van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Een langdurig tekort aan vitamine B12 leidt tot een tekort aan foliumzuur. Daardoor kan bloedarmoede ontstaan.

• Vitamine C. Vitamine C bevordert de opname van foliumzuur. Vitamine C is ook belangrijk om tijdens de bereiding van voedsel, en dan met name het verhitten, meer vitamine B11 vast te houden.

• Alcohol. Langdurig en overmatig alcohol gebruik kan voor een tekort aan vitamine B11 zorgen. Alcohol verstoort de opname van foliumzuur door het lichaam. 

Tekort aan foliumzuur

Een ernstig tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede, darmstoornissen, vermoeidheid en geboorteafwijkingen veroorzaken. Ziekteverschijnselen zoals bloedarmoede treden op na ongeveer 20 weken foliumzuurarme voeding.

Foliumzuur in multivitamine

Als je multivitaminen slikt, zit daar altijd foliumzuur of vitamine B11 in. De hoeveelheid die er inzit verschilt per merk. Kijk dus op het etiket of je voldoende foliumzuur binnen krijgt met jouw merk multivitaminen. Als je vitamine B11 nodig hebt tijdens je zwangerschap of zwangerschapswens dan zijn er multivitaminen speciaal voor moeders. Over het algemeen bevatten deze de juiste hoeveelheid foliumzuur. 

Foliumzuur kopen op Plein.nl

Op Plein.nl vind je een breed assortiment met foliumzuur van bekende merken als AOV, Davitamon, Orthica en Evasin. Bestel jouw favoriete merk foliumzuur nu bij Plein. Altijd snel in huis. Wil je graag advies of meer informatie over een bepaald product? Neem contact op met onze gecertificeerd drogist Marjolein. Zij helpt je graag verder. Je kunt haar een berichtje sturen via drogist@plein.nl 

Een evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl zijn belangrijk. Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde voeding.

|