Vitamine B Complex


Lees meer

Resultaten 1 t/m 19 van 19

Alle vitamine B's samen vormen het vitamine B-complex. De vitaminen in het B-complex zijn onmisbaar voor het menselijk lichaam. We krijgen de B vitamines binnen met onze voeding. 

Vitamine B Complex

De vitamines zijn vanaf het jaar 1906 ontdekt. Na de ontdekking dat voedsel bepaalde stoffen bevat die essentieel zijn voor het behoud van een goede gezondheid, werd de benaming 'vitamines' ervoor bedacht. Toen de vitamines pas ontdekt waren, dacht men dat er één vitamine B was. Later bleek dat vitamine B uit meerdere afzonderlijke vitaminen bestaat, die, allemaal belangrijk zijn voor verschillende functies in het lichaam.  Nadat er meer bekend werd over de vitamines werden er uit het rijtje van de vitamine B’s een aantal geschrapt omdat dit half vitamines of onzin vitamines bleken te zijn. Je moet dan denken aan vitamine B4, B7 en B15. Tegenwoordig kennen we vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12. Samen zijn deze vitaminen het vitamine B-complex. 

De vitaminen in het B-complex zijn onmisbaar voor het menselijk lichaam. We krijgen de B vitamines binnen met onze voeding. Elke vitamine B zit wel in verschillende voedingsmiddelen dus het is lastig om te zeggen met welke voedingsmiddelen je het vitamine B-complex binnenkrijgt. 

Waar is het vitamine B Complex goed voor?

De afzonderlijke B vitamines zijn nodig bij:

·       Vermoeidheid (B2, B3. B5, B6, B11 en B12)

·       Weerstand (B6, B11 en B12)

·       Gemoedstoestand en heldere geest (B1, B3, B5, B8, B11 en B12)

·       Het geheugen en concentratievermogen (B1, B3, B5, B8, B11 en B12)

·       Energiestofwisseling (B1, B2, B3, B5, B6, B8 en B12)

·       Het haar (B8)

·       Gezichtsvermogen (B2)

·       Het zenuwstelsel (B2, B3, B6, B8 en B12)

·       Regulering van de hormonale activiteit (B6)

Vitamine B1

Vitamine B1 wordt ook wel Thiamine genoemd. Vitamine B1 is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam en voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel. Vitamine B1 komt voor in brood en graanproducten, aardappelen, groente, vlees en vleeswaren, melk en melkproducten. Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen afwijkingen aan het zenuwstelsel en psychische afwijkingen ontstaan.

Vitamine B2

Vitamine B2 wordt ook wel Riboflavine genoemd. Riboflavine (vitamine B2) is nodig voor de energievoorziening van het lichaam. Riboflavine zit vooral in melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten. Van een tekort aan riboflavine kun je huidafwijkingen bij de mond en tong krijgen en het kan ontstekingen bij de neus veroorzaken.

Vitamine B3

Vitamine B3 wordt ook wel Niacine genoemd. Vitamine B3 is belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam en de aanmaak van vetzuren. Vitamine B3 kan aanwezig zijn als nicotinezuur of nicotinamide. Vitamine B3 zit in vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappelen. Een tekort aan Vitamine B3 kan leiden tot pellagra. Dat is een ziekte waar je huidaandoeningen, diarree en dementie van kunt krijgen. De kans op een tekort is uiterst klein. Bij te veel nicotinezuur, via hoog gedoseerde supplementen kan, bloedvatverwijding ontstaan. Bij zeer hoge dosering  van nicotinamide kan schade aan lever en ogen ontstaan. Nicotinamide heeft geen bloedvat verwijdend effect.

Vitamine B5

Vitamine B5 wordt ook wel Pantotheenzuur genoemd. Vitamine B5 is nodig voor de energievoorziening van het lichaam, de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten. Vitamine B5 zit in vlees, eieren, volkorenproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, groenten en fruit. Door een langdurig en ernstig tekort aan vitamine B5 kan een branderig of pijnlijk gevoel in de voeten ontstaan. Een tekort aan vitamine B5 is uiterst zeldzaam. Bij zeer hoge doseringen van tientallen grammen per dag kun je diarree krijgen.

Vitamine B6 

Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel. Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente, melk, melkproducten en kaas. Bij langdurig dagelijks gebruik van hoog gedoseerde supplementen met vitamine B6 kunnen aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen ontstaan.

Vitamine B8

Vitamine B8 is ook bekend onder de naam Biotine. Vitamine B8 heb je nodig om energie uit eten vrij te maken. Verder speelt vitamine B8 een rol bij de vorming van vetzuren. Vitamine B8 draagt ook bij aan het behoud van een normale huid en normaal haar, en een normale werking van het zenuwstelsel. Vitamine B8 zit in eieren, lever, melk, noten en pinda’s. 

Te weinig Vitamine B8 kan huidafwijkingen, bloedarmoede en depressie veroorzaken. Tekorten aan deze vitamine komen bijna niet voor, alleen als je veel rauwe eieren eet. Een teveel aan vitamine B8 kan geen kwaad. Het overschot plas je uit.

Vitamine B11 

Vitamine B11 is beter bekend onder de naam Foliumzuur. Foliumzuur is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Foliumzuur is ook belangrijk voor de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Bij een tekort aan foliumzuur ontstaat bloedarmoede. Bij het ongeboren kind is er een verhoogde kans op een open ruggetje, hazenlip en gespleten verhemelte. Vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn krijgen niet voldoende foliumzuur binnen met hun voeding alleen. Daarom krijgen ze het advies om elke dag 400 microgram foliumzuur te slikken totdat ze 10 weken zwanger zijn. Zij kunnen daarmee het risico op een open ruggetje, hazenlip en gespleten verhemelte bij hun kind verkleinen.

Vitamine B12 

Vitamine B12 is ook bekend onder de naam cobalamine. Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Veganisten wordt aangeraden een vitamine B12-supplement te slikken of producten te gebruiken met toegevoegd vitamine B12.

In water oplosbaar

Alle vitamine B’s uit het vitamine B complex zijn in wateroplosbaar. De meeste in wateroplosbare vitamines plas je uit als je lichaam voldoende heeft. Het komt daarom bijna niet voor dat er een teveel aan vitamine B ontstaat.

Vitamine B Complex kopen op Plein.nl

Op Plein.nl vind je een ruim assortiment met voedingssupplementen met Vitamine B Complex van de merken Lucovitaal, Davitamon,  AOV en Orthica. Ontdek het uitgebreide assortiment en bestel direct online op Plein.nl 

Een evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl zijn belangrijk. Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde voeding. 

|