Afvallen na zwangerschap

Iris | dinsdag 30 oktober | Verzorging
afvallen na zwangerschap Tijdens je zwangerschap zal je gewicht flink toenemen (en dat is maar goed ook!). Je lichaam moet tijdens de zwangerschap een veilige plek zijn waar je baby goed kan groeien en de juiste voedingsstoffen zal binnen krijgen. Na de zwangerschap is het helemaal niet gek dat er nog een paar kilootjes blijven plakken. Wil je hier graag vanaf? In dit blog geven we je tips hoe je op een gezonde en verantwoorde manier kunt afvallen na je zwangerschap.

Hoeveel mag je aankomen tijdens je zwangerschap?

Je ideale gewichtstoename is afhankelijk van je gewicht voor je zwangerschap. Bij een gezond gewicht en een eenlingzwangerschap is een toename tussen de 11,5 en 16 kg gezond. Bij overgewicht is een gewichtstoename van 7 en 11,5 kg gezond. Het extra gewicht merk je niet alleen in een toename van de omvang van je buik, maar het verspreidt zich over het hele lichaam. De gewichtstoename is een optelsom van onder andere: de baby, je baarmoeder, placenta, vruchtwater, bloed, borsten en lichaamsvet. Dit laatste verdwijnt helaas niet zomaar, maar in dit blog lees je 4 tips die helpen bij het afvallen.

Afvallen na je zwangerschap

Afvallen na je zwangerschap is voor veel mama's een uitdaging. Je hebt het druk met je kleintje, je hebt slapeloze nachten en je geeft wellicht nog borstvoeding wat veel energie van je vraagt. Begin pas met afvallen als je weer volledig hersteld bent van je zwangerschap (minimaal 6 weken na de geboorte). Ook is het helemaal niet erg als die paar kilootjes nog een paar maanden extra blijven plakken. Zolang je gezond en gevarieerd eet, komt het afvallen vanzelf. Jouw herstel en je kleintje zijn nu het allerbelangrijkste. Heb je 't gevoel dat je alles weer op de rit hebt en ben je volledig hersteld van je zwangerschap en de bevalling? En wil je bovendien graag weer terug naar je oude gewicht? Dan kunnen onderstaande tips helpen om weer in je oude spijkerbroek te passen.

Tip 1: vermijd simpele koolhydraten

Afvallen na de zwangerschap gaat het beste als je minder koolhydraten eet. Vooral simpele koolhydraten kun je beter vermijden. Deze zorgen er namelijk voor dat je niet snel verzadigd raakt en dat je sneller vet opslaat. Simpele koolhydraten vind je bijvoorbeeld in witbrood, pasta, rijst, noedels, aardappelen en alle suikerrijke producten. Naast simpele koolhydraten zijn er ook complexe koolhydraten. Deze zijn veel gezonder en kun je wel met mate eten. Complexe koolhydraten zitten bijvoorbeeld in havermout, fruit, groente, peulvruchten, pitten, zaden en noten.

Tip 2: meer eiwitten

Eiwitten vertragen de aanmaak van het hongerhormoon ghreline, waardoor je langer vol zit. Goede bronnen van eiwitten zijn vis, kip, vlees, zuivel en eieren. Eet je liever geen of minder dierlijke producten? Dan kun je je eiwitten halen uit peulvruchten, quinoa, groentes, haver, noten, zaden en pitten.

Tip 3: meer vetten

Gezonde vetten helpen je om af te vallen en zijn zelfs essentieel voor een gezond lichaam. Als we het over gezonde vetten hebben, dan hebben we het over: kokosolie, olijfolie, olijven, avocado, vette vis en noten en zaden. Het is belangrijk om ongezonde vetten te vermijden. Die vind je in kant-en-klare en bewerkte producten zoals in koek, chips, taart en pizza.

Tip 4: meer bewegen

Als je voeding gezond is kun je beginnen met bewegen. Wandelen (een week) na de bevalling is een ontzettend goede manier om weer in beweging te komen. Door te wandelen zul je weer wat aansterken en kun je tot rust komen. De kans dat je jezelf overbelast is klein en je kunt goed je grenzen bewaken. De buitenlucht is goed voor je energie en gemoedstoestand, maar daarnaast is het natuurlijk ook erg leuk om de nieuwe kinderwagen uit te proberen.

Wanneer mag ik weer sporten?

Pas 6 weken na je bevalling mag je weer beginnen met sporten. Begin rustig en forceer niks. Een zwangerschap en bevalling is een behoorlijke aanslag op je lichaam en je conditie. Dit moet je weer rustig en geleidelijk aan opbouwen. Kies voor een sport waar je niet direct het uiterste van jezelf hoeft te vragen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, zwemmen of yoga. Ook zijn er veel sportscholen en fysiotherapeuten die speciale lessen hebben voor vrouwen die net zijn bevallen. De lessen bevatten speciale oefeningen (o.a. voor je bekkenbodemspieren en buikspieren) zodat je langzaamaan conditie opbouwt en werkt aan je kracht. Lees in dit artikel meer over sporten na je zwangerschap.
En als laatste tip: Bouw het sporten geleidelijk op en verg niet teveel van je lichaam. Ze zeggen niet voor niets: 9 maanden op en 9 maanden af. Gun jezelf dus wat tijd om die laatste kilootjes kwijt te raken.

Over de schrijver

Iris
Iris

Hi! Mijn naam is Iris van Breugel. Naast mijn opleiding Business Management werk ik parttime als Online Marketeer voor Plein. Ik heb veel affiniteit met cosmetica en verzorgingsproducten en deel graag mijn kennis en tips met jullie.