Duurzaam verpakken, verzenden en retourneren: zo doen wij dat bij Plein

Plein | maandag 5 juli | Algemeen

duurzaam verpakken en verzenden bij plein

Online shoppen doen we steeds vaker. Vooral tijdens de Corona pandemie is het aantal online bestellingen flink gestegen. Nederlandse consumenten hebben in 2020 26,6 miljard uitgegeven bij webshops. Dit is een stijging van 7% vergeleken met een jaar eerder.

Al deze pakketjes moeten natuurlijk wel bezorgd worden. Bij Plein vinden wij het belangrijk dat dit zo efficiënt en duurzaam mogelijk gebeurt. In dit artikel vertellen we je er graag meer over.

Duurzame verpakkingen

Je hebt ‘m misschien al eens ontvangen, de wit met blauwe Plein doos (inclusief kruiswoord puzzel!). Deze doos bestaat voor minimaal 80% uit gerecycled materiaal. Hiermee zetten wij ons in voor duurzame verpakkingen met een lage impact op het milieu. Bovendien is de Plein doos weer 100% recyclebaar als je deze netjes aan het oud papier meegeeft.

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat onze dozen stevig zijn. Er worden heel wat flessen wasmiddel maar ook zware zakken met hondenvoer en kattenbakgrit in vervoerd. En wist je dat een e-commerceverpakking 20(!) keer vaker verplaatst wordt dan een verpakking voor in een fysieke winkel? De verpakking moet dus stevig zijn zodat jouw bestelde producten netjes aankomen op de plek van bestemming. Zo niet, dan is de milieu-impact van een beschadigd product (afschrijving/retourneren) vele malen groter dan de impact van de verpakking. Het is dus de kunst en de uitdaging voor Plein om de juiste balans te vinden tussen underpackaging (zodat het product niet beschadigt) en overpackaging (zodat er niet onnodig veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt).

Gelukkig werken wij in ons nieuwe distributiecentrum met speciale inpakmachines die precies weten welke maat doos nodig is om jouw pakketje te versturen zonder dat de doos te groot is (en er te veel loze ruimte ontstaat) of juist te klein (waardoor de kans groot is dat de producten beschadigen).

De plastic luchtzakjes die wij gebruiken ter opvulling, en waardoor je producten niet door de hele doos vliegen tijdens het vervoer, zijn gemaakt van 100% gerecycled plastic en het gebruik hiervan beperken wij tot een minimum omdat alle producten zo strak mogelijk in de Plein doos zitten. 

De reden waarom wij kiezen voor plastic opvulmateriaal is omdat plastic licht, vochtbestendig en eindeloos recyclebaar is. En niet geheel onbelangrijk, onze luchtzakjes zijn van gerecycled LPDE (plastic) en hebben de laagste milieu-impact.

Duurzaam versturen

Rijden bij jou de bestelbusjes ook af en aan in de straat? Het daadwerkelijke aantal valt heel erg mee. Het aandeel bestelwagens dat pakketten bezorgd ligt als onderdeel van alle bestelwagens binnen steden relatief laag: ongeveer 4-5%. De uitstoot van de e-commercelogistiek is in totaal circa 252 Kton CO2. Dat is iets meer dan 2% van de uitstoot van de totale logistiek in Nederland, die 11000 Kton CO2 bedraagt. Bovendien is het laatste onderdeel van het bezorgtraject, van ons magazijn naar jouw huis, erg efficiënt geregeld. Een busje kan in één rit wel 200 pakketten bezorgen.

Je pakket ophalen bij een afhaalpunt of naar een fysieke winkel gaan in plaats van online shoppen, is niet perse duurzamer. Een positieve milieu-impact krijg je alleen als voldoende consumenten hun pakketten bij het afhaalpunt laten bezorgen en de pakketten vervolgens lopend of met de fiets ophalen. Ook het shoppen bij een fysieke winkel is alleen duurzamer als men hier lopend of met de fiets naartoe gaat. Gebeurt dit met de auto, dan is het milieu voordeel al snel verdwenen. De gemiddelde CO2-uitstoot om een product in een doos van 25 liter van het webwinkel-magazijn thuis bezorgd te krijgen is ca 350 gram CO2.3 Een personenauto op benzine kan hiervoor slechts 1,5 kilometer rijden.

Om het versturen van jouw Plein bestelling zo duurzaam mogelijk te laten verlopen zijn we continue bezig met het optimaliseren van ons verzendingsproces. Wij werken hiervoor nauw samen met PostNL die als doel heeft om in 2030 de hele last mile emissievrij uit te voeren. Daarnaast zijn vervoerders hard bezig om de CO2 uitstoot per pakket omlaag te brengen door onder andere gebruik te maken van elektrisch vervoer.

Duurzaam retourneren

Bij Plein mag je, als je niet tevreden bent over het ontvangen product,  je pakketje binnen 30 dagen gratis terugsturen. Met uitzondering van producten met een verzegeling op de verpakking. Deze artikelen mogen wij om hygiënische redenen niet retour nemen. Ook alle geneesmiddelen en bestrijdingsmiddelen waarbij de verzegeling is verbroken mogen niet retour worden gestuurd. Denk hierbij aan tandenborstels, scheermesjes maar ook oordopjes, cosmetica en seksualiteit artikelen. Meer weten? Lees hier meer over ons retourbeleid en alle voorwaarden.

Retourpercentage bij Plein ligt op onder de 3%. Dit is in vergelijking met bijvoorbeeld de retourpercentages in fashion een stuk lager. Kleding komt namelijk veel vaker terug. Denk hierbij aan 30% met uitschieters tot soms wel 40 tot 50%.

Teruggestuurde artikelen proberen wij zo veel mogelijk weer als nieuw te verkopen. Mits het product nog verkoopbaar en volledig in tact is.

Bij Plein proberen wij het aantal retouren zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doen wij door een zo gedetailleerd mogelijke productomschrijving te geven, denk hierbij aan afmetingen en eventueel materiaal van het product. Maar ook goede productfoto’s. Daarnaast helpen kwalitatieve reviews bij de producten om jou als consument de juiste keuze te laten maken.

Kortom: bij Plein werken wij samen met onze partners er hard aan om het verpakken, verzenden en retourneren van jouw bestelling zo efficiënt en duurzaam mogelijk te maken.

Bronnen: Thuiswinkel.org Factsheet E-commercelogistiek, Thuiswinkel.org Factsheet E-commerceverpakkingen, Thuiswinkel.org Factsheet Retouren E-commerce

Over de schrijver

Plein
Plein

Op Plein vind je alles voor de verzorging van jezelf, je gezin, huishouden & huisdier.