Wat zijn de voordelen van magnesium?

Marjolein | dinsdag 16 oktober |

magnesium

Magnesium is vrijwel overal goed voor. Van je spieren tot de opbouw van eiwitten in je lijf. Bovendien ondersteunt magnesium het energieniveau. In dit blog vertelt onze gediplomeerde drogist Marjolein alles over magnesium, waar het goed voor is en hoe je een magnesium tekort herkent.

Bekijk het complete assortiment met magnesium voedingssupplementen op Plein.

Waar is magnesium goed voor?

Magnesium is een mineraal dat veel invloed heeft op het lichaam en is betrokken bij veel processen. Dit komt door de manier waarop magnesium functioneert in de cellen van ons lichaam. Magnesium is cruciaal voor meer dan 300 enzymen gedreven biochemische reacties die met grote regelmaat in het lichaam plaatsvinden Het is een mond vol, maar het komt erop neer dat magnesium belangrijk is bij

  • de vorming van bot en spieren.
  • de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen.
  • het goed functioneren van spieren.
  • een goede werking van een groot aantal enzymen. Enzymen zijn stoffen die nodig zijn om processen in het lichaam mogelijk te maken.
  • de energieproductie van de lichaamscellen.

Hoe herken je een magnesium tekort?

Als je een tekort aan het mineraal magnesium hebt, is het niet zo gek dat je dit gelijk merkt aan je functioneren. Het is moeilijk voor een arts om vast te stellen dat een magnesium tekort de oorzaak is van je klachten. De hoeveelheid magnesium in je lichaam wordt onderzocht in het bloed. De moeilijkheid is dat slechts 1% van de hoeveelheid magnesium in je lichaam in het bloed zit. Ongeveer de helft zit in je botten en tanden. De rest in cellen, spieren, organen en zenuwweefsel. Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Magnesium zit namelijk in veel voedingsmiddelen. Er kan wel een tekort ontstaan als bijvoorbeeld je nieren of darmen slecht functioneren, je bepaalde geneesmiddelen gebruikt of altijd gespannen bent.

Symptomen bij magnesium tekort

  • Spierklachten. Bij een magnesium tekort kun je stijve spieren of spierkramp ervaren. Dit komt omdat calcium dan de overhand heeft op het functioneren van je spieren. Calcium en magnesium zijn elkaars tegenpoelen. Calcium zorgt voor spanning en magnesium voor ontspanning van de spieren. Als je dus te weinig magnesium hebt, kunnen je spieren moeilijk ontspannen.
  • Meer stress. Een magnesium tekort zorgt ervoor dat je je minder goed kunt ontspannen waardoor je gevoeliger bent voor stress. Stress op haar beurt heeft meer magnesium nodig dan in een normale toestand. Als je gedurende een langere periode last hebt van stress kan er dus een tekort ontstaan. Stress kan dus een magnesium tekort veroorzaken maar een magnesium tekort kan ook leiden tot stress. Je moet dus oppassen dat je niet in een vicieuze cirkel belandt waarbij de klachten elkaar in stand houden.
  • Moe, weinig energie en verminderde weerstand. Je lichaam is net een motor en een motor heeft brandstof nodig heeft om te functioneren. Magnesium zorgt ervoor dat je lichaam brandstof krijgt door energie vrij te maken uit voeding. Bij een magnesium tekort krijgt je lichaam dus minder energie. Als je minder energie hebt ben je sneller moe en ben je gevoeliger voor stress. Van stress is bekend dat dit je weerstand negatief beïnvloed.
  • Andere klachten. Een tekort aan magnesium kan ook zorgen dat je minder zin hebt in seks, de menstruatiepijn verergeren en zorgen voor koude handen en voeten.

Magnesium in voedingssupplementen

Omdat magnesium bij veel verschillende processen in je lichaam is betrokken, wordt het ook in veel verschillende voedingssupplementen gebruikt. Magnesium zit in supplementen voor een gezonde nachtrust, in rustgevende supplementen maar ook in supplementen voor je spieren en botten. Daarnaast zit het altijd in multivitaminen en mineralen. Voor magnesium uit de normale voeding is geen aanvaardbare bovengrens opgesteld. Voor magnesiumsupplementen is een aanvaardbare bovengrens vastgesteld van 250 milligram per dag. Als je dus verschillende supplementen met magnesium slikt, is het verstandig om dit in de gaten te houden.

Magnesium tabletten

Op Plein vind je een breed assortiment met magnesium voedingssupplementen die je energieniveau, botten en spieren, zenuwen en een gezonde nachtrust ondersteunen.
Goed om te weten: Dit zijn voedingssupplementen. Voedingssupplementen zijn geen vervanging van een gevarieerde voeding of gezonde levensstijl. Lees voor gebruik van het voedingssupplement de gebruiksaanwijzing of de informatie op het etiket. Hier staat informatie met betrekking tot doseringen, bijwerkingen en waarschuwingen.

Bekijk het complete assortiment met magnesium voedingssupplementen op Plein.

Over de schrijver

Marjolein
Marjolein

Ik ben Marjolein en ik ben gediplomeerd drogist. Bij mij kan je terecht voor al je vragen rondom je gezondheid.