Wat zijn de symptomen van een ijzertekort?

Marjolein | dinsdag 4 februari | Gezondheid

ijzertekort

Als je een ijzertekort hebt, maakt je lichaam onvoldoende gezonde rode bloedcellen aan waardoor je sneller moe bent en kans hebt op een verminderde weerstand. Niet zo gek dus dat je het gelijk merkt als je een ijzertekort hebt. Je lijdt dan aan bloedarmoede.

Ontdek het assortiment ijzer supplementen bij Plein.

Wat is ijzer?

IJzer is een essentieel mineraal. Essentieel wil zeggen dat je lichaam dit niet zelf kan aanmaken en dat het door voeding binnen moet komen. IJzer speelt een belangrijke rol voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. De rode bloedcellen zijn verantwoordelijk voor het transport van zuurstof door het lichaam.

Wat zijn de symptomen van een ijzertekort?

Als je een ijzertekort hebt, treden de symptomen vaak eerder op dan dat de bloedarmoede echt geconstateerd is. Als je denkt dat je last van bloedarmoede of een ijzertekort hebt, neem dan contact op met je huisarts. Deze kan met een test je Hb (hemoglobinegehalte) waarde meten. De Hb waarde is een marker voor bloedarmoede en dat verklaart dan je klachten zodat je maatregelen kunt nemen.

Een ijzertekort kun je herkennen aan:

  • een futloos gevoel
  • snel vermoeid zijn
  • alles wat je doet, kost veel energie
  • bleke huid
  • snel buiten adem
  • drang om je benen continue te bewegen

Wie hebben een vergrote kans op ijzertekort?

Over het algemeen is de kans dat je een ijzertekort krijgt niet zo groot, want als er een tekort dreigt haalt je lichaam meer ijzer uit de voeding. Toch zijn er wel mensen die meer kans hebben op een ijzertekort, namelijk:

  • Vrouwen of meisjes die menstrueren.
  • Vrouwen die zwanger zijn en borstvoeding geven.
  • Jonge kinderen in de groei.
  • Vegetariërs.
  • Bij een acuut bloedverlies door een ongeluk of een operatie.
  • Mensen die veelvuldig hoge inspanningen verrichten, bijvoorbeeld tijdens het sporten. De rode bloedlichaampjes worden versneld afgebroken waardoor er een ijzertekort kan ontstaan.

Waar zit ijzer in?

Er bestaan twee vormen ijzer in onze voeding: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten zoals vlees en vis. In rund- en lamsvlees zit meer ijzer dan in varkensvlees of kip.

Non-heemijzer zit in zowel dierlijke als plantaardige producten zoals volkorenproducten, brood, peulvruchten, noten, donkergroene groenten, ei en vleesvervangers. Heemijzer wordt wat beter opgenomen.

Wat te doen tegen een ijzertekort?

Als het ijzertekort niet veroorzaakt wordt door ziekte of geneesmiddelen maar door ongezonde voeding, levensstijl,  groei of bloedverlies dan is dit eenvoudig op te lossen. Afhankelijk van de gemeten Hb waarde schrijft je huisarts staalpillen voor. 

Daarnaast kun je zelf doormiddel van ijzerrijke voeding ervoor zorgen dat, bij een klein tekort, je ijzergehalte weer op peil komt. 

Als je de opname van ijzer door je lichaam wilt bevorderen, dan zijn er vitaminen die daarbij helpen.  In veel voedingsmiddelen die ijzer bevatten, zitten ook voedingsmiddelen die de opname van ijzer bevorderen zoals vitamine C. Ook de vitamine B6, foliumzuur en B12 zijn betrokken bij de opname van ijzer uit voeding.   

Als je weinig voedingsmiddelen eet die veel ijzer bevatten dan kun je dit aanvullen met een supplement. Op Plein vind je een ruime keuze in supplementen die ijzer bevatten. Je kunt dan kiezen voor een multivitamine en mineraal waar alles in zit of een supplement met alleen ijzer.

Over de schrijver

Marjolein
Marjolein

Ik ben Marjolein en ik ben gediplomeerd drogist. Bij mij kan je terecht voor al je vragen rondom je gezondheid.