Progressieve overload: beter presteren tijdens het sporten

Plein | dinsdag 15 mei | Afslanken & sport

progressieve-overload

Sport je pas net en lukt het niet om bijvoorbeeld omhoog te gaan in je gewichten, of train je al lang maar boek je weinig progressie? In dit blog geven we je informatie over een progressieve overload en welke producten je hierbij kunnen helpen.

Bekijk hier het brede assortiment aan sportrepen bij Plein.

Wat is een progressieve overload?

Een progressieve overload is het consistent en geleidelijk verhogen van de belasting. Dat wil zeggen dat je iets doet wat je voorheen niet hebt kunnen doen. Hierbij kun je denken aan omhoog gaan in je gewichten, de volume van je aantal sets verhogen of het langer volhouden van een sprint. De progressieve overload zorgt ervoor dat je sterker, gespierder of fitter wordt en is dus belangrijk voor iedere sporter.

Progressieve overload bij krachttraining

Voor bodybuilders betekent progressieve overload dat je je spieren steeds verder uit moet dagen om ze van groeiprikkels te blijven voorzien. Hoe volmaakt een training ook is afgestemd op een bepaald doel (in dit geval spiergroei), als de daarop volgende trainingen in geen enkele oefening zwaarder zijn, dan zal de toename in spiermassa (en kracht) slechts van korte duur zijn en zelfs teniet worden gedaan. Dit komt doordat het menselijk lichaam in staat is tot adaptatie: het kan zich aanpassen aan een nieuwe prestatieprikkel. Eenmaal aangepast zul je je lichaam een zwaardere prikkel moeten toedienen om opnieuw supercompensatie plaats te laten vinden.

Supercompensatie betekent dat het lichaam na een trainingsimpuls altijd de neiging heeft om zich te herstellen boven het uitgangsniveau. Dat geldt dus ook voor krachttraining. Na de training en het daardoor ontstane microtrauma herstelt de spier zich en is die, als het goed is, groter en sterker dan vóór de training. Mooi, want dan ben je gegroeid! Maar nóg meer groeien zul je alleen als je je lichaam de volgende keer een grotere trainingsprikkel geeft.

Een interessant, wetenschappelijk feitje voor alle sporters: een progressieve overload zorgt stapsgewijs voor een betere bloedtoevoer naar het getrainde gebied (o.a. spieren) en verbetert de response tussen zenuwverbindingen, hersenen en de betrokken spieren.

Progressieve overload bij cardio

De progressieve overload is cruciaal voor elke sporter, tijdens krachttraining én cardio. Het helpt je dus bij de spiergroei, maar ook bij het verbeteren van prestaties voor atleten of het verbeteren van je conditie in de sportschool. Voor cardiosport is je uithoudingsvermogen hetgeen dat je wil vergroten. Om je uithoudingsvermogen te meten met een maatstaf, wordt rekening gehouden met de hoogst gemeten zuurstofopname gedurende een inspanning met oplopende belasting. De progressieve overload geeft de sporter prikkels om de belasting steeds te vergroten en zo ook de inspanningsgraad te verhogen.

Beter presteren dankzij sportvoeding

Voor de progressieve overload is sportvoeding met een hoge hoeveelheid aan energie cruciaal om beter te presteren. Voorbeeld van zulke producten zijn: Isostar Multifruit High Energy sportreep ziet er niet alleen lekker uit, maar smaakt ook goed door de dunne, buitenste laag van witte chocola. De reep is bedoeld voor of tijdens het trainen en geeft je meer energie voor intensieve of langdurige inspanningen. De reep bevat 72gr suiker per 100gr en dit merk je tijdens je training. De suikers geven je meer energie zodat je een progressieve overload sneller kunt realiseren.

Sport je intensief, maar wil je meer presteren tijdens je trainingen? Of heb je weinig energie tijdens het sporten? Dan is de Energize reep van Powerbar echt iets voor jou! Bij het nuttigen van deze reep krijg je al gauw energie binnen door C2MAX: een speciale verhouding tussen glucose en fructose. De Powerbar Energize Chocolatebar heeft een machtige chocoladesmaak en is ideaal om te gebruiken voor of tijdens de training vanwege het hoge suikergehalte: 38 gram suiker per 100 gram. Deze reep is ook prima te gebruiken als je niet teveel vet wil binnenkrijgen, de reep bevat namelijk 3,0 gram vet. Een smaakvolle reep met een effectieve werking, een prima alternatief dus voor jouw progressieve overload!

Net als de Powerbar Energize Chocolatebar bevat de Powerbar Energize Wafer Berry Yoghurt de C2MAX. Deze wafel heeft een lekkere, zoete vulling en kauwt fijn. Deze wafel bevat 32 gram suiker per 100 gram en wordt aangeraden om voor of tijdens de training te nuttigen om je trainingsproces te optimaliseren. De Wafer Berry Yoghurt valt licht op de maag en is goed te combineren met andere versnaperingen.

Bekijk hier het brede assortiment aan sportrepen bij Plein.

Over de schrijver

Plein
Plein

Op Plein vind je alles voor de verzorging van jezelf, je gezin, huishouden & huisdier.