De voordelen van silicium

Marjolein | dinsdag 21 augustus |

silicium Silicium is ook bekend onder de naam kiezelzuur en is een belangrijk mineraal voor het menselijk lichaam. Je lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken. De enige manier waarop je ze kunt binnenkrijgen is via je voeding of supplementen. Silicium heeft vele voordelen voor zowel je innerlijke gezondheid als je uiterlijk. In dit blog vertel ik je graag meer over silicium en wat het voor jou kan doen.

Verschil silicium en selenium

Vaak worden selenium en silicium met elkaar verward. Het zijn beide mineralen die als antioxidant werken, maar daar houdt de gelijkenis op. Ze zijn namelijk voor verschillende processen in het lichaam belangrijk. Het mineraal silicium wordt ook wel kiezelzuur genoemd en is een van de meest voorkomende elementen op aarde. Ook in ons lichaam komt silicium in grote hoeveelheden voor, waaronder in de botten, kraakbeen en bloedvaten. Silicium is nodig voor de aanmaak van taaie weefsels zoals botten, pezen, kraakbeen, vaatwanden, huid, haar en nagels. Het geeft stevigheid aan weefsels, waardoor het ook de huid- en haarvitamine wordt genoemd.
Selenium of seleen is een spoorelement. Selenium beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Verder maakt selenium zware metalen die soms in voeding terecht kunnen komen minder giftig en is Selenium belangrijk voor een goede werking van de schildklier.

Wat zijn de voordelen van silicium?

Silicium of kiezelzuur doet veel goed in ons lichaam en is belangrijk bij veel processen. Toch is silicium het meest bekent om de gunstige invloed op huid, haar en nagels. Als je een tekort hebt aan silicium dan merk je dit gelijk omdat dit invloed heeft op het bindweefsel in ons lichaam. Een gebrek aan silicium is direct merkbaar. Er ontstaan rimpels, je hebt droog haar en zwakke, broze nagels die snel afbreken.

Silicium voor de huid

Silicium beschermt de eiwitten elastine en collageen in de huid, waardoor deze elastischer is en minder rimpels heeft. Collageen is een lijmvormende eiwit die een hoofdbestanddeel is van het bindweefsel in het lichaam. Collageen ondersteunt de huid om rimpels te voorkomen. Silicium is één van de belangrijkste bouwstoffen van het bindweefsel. Het eiwit elastine zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft en bijvoorbeeld na het lachen of fronsen weer netjes in de oorspronkelijke vorm schiet. Elastine en collageen zijn beide belangrijk voor je huid. Ze zorgen voor elasticiteit en stevigheid en dat de huid zichzelf kan vernieuwen. Naast het voorkomen van rimpels, helpt silicium ook bij het verminderen van cellulitis. Van cellulitis wordt vaak gedacht dat het een gevolg is van overgewicht, maar dat is niet helemaal waar. Het is namelijk een ophoping van vet, vocht en afvalstoffen. Hierdoor komt er spanning op het bindweefsel te staan, wat zorgt voor putjes en bultjes in de huid. Silicium versterkt het bindweefsel, waardoor cellulitis vermindert.

Silicium voor het haar

Haar bestaat uit de eiwitten keratine en collageen. Keratine zorgt voor kracht en flexibiliteit. Het eiwit keratine kan zacht zijn (zoals in je haar) en hard (bijvoorbeeld bij de hoeven van dieren). Het is dus zeer veelzijdig. Keratine beschermt en herstelt het haar. Ons haar bestaat voor 95% uit keratine, maar de hoeveelheid neemt af als je het intensief föhnt, verft en straightened. Bij een tekort aan collageen en keratine wordt het haar broos en valt het uit. Om de eiwitten keratine en collageen aan te maken is silicium nodig. Bij voldoende selenium in ons lichaam heb je minder snel last van haaruitval en glanst je haar meer.

Silicium voor de nagels

Nagels bevatten net als haar het eiwit keratine. Keratine geeft de nagel veerkracht en stevigheid. Aangezien silicium voor de aanmaak van keratine zorgt, heb je silicium nodig om gezonde nagels te behouden.

Heb ik extra silicium nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid silicium is 45 mg per dag. Met een gevarieerde voeding krijgt je lichaam voldoende silicium binnen en is een aanvulling niet nodig. Twijfel je of je een siliciumtekort hebt? Bij de huisarts kun je laten testen of je een vitamine- of mineralentekort hebt aan de hand van een bloedtest.

Silicium in voeding

Silicium komt voor in in de volgende voeding:

  • Heermoes
  • Brandnetel
  • Granen zoals gierst en haver
  • Rozijnen
  • Dadels
  • Linzen
  • Ananas
  • Mineraalwater
  • Bruine rijst
  • Bonen
  • Bananen
  • Bier
  • Knolgroenten
  • Spinazie.

Silicium als voedingssupplement

Als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet haalt, kies dan voor een voedingssupplement met silicium

Over de schrijver

Marjolein
Marjolein

Ik ben Marjolein en ik ben gediplomeerd drogist. Bij mij kan je terecht voor al je vragen rondom je gezondheid.