Wat te doen bij PMS (Premenstrueel Syndroom)?

Marjolein | donderdag 30 juli | Gezondheid

wat-te-doen-bij-pms

Bijna alle vrouwen merken vlak voor hun menstruatie dat er lichamelijke en/of emotionele veranderingen zijn zoals gevoelige borsten, hoofdpijn, pijn in de rug, acne of stemmingswisselingen. Dit zijn normale verschijnselen die lastig kunnen zijn, maar die je dagelijks leven nauwelijks beïnvloeden. Voor ongeveer 5 % van alle vruchtbare vrouwen is dat anders, zij hebben last van het Premenstrueel syndroom (PMS).

Wat is PMS?

Als je meer dan gemiddeld last hebt van bovengenoemde klachten en je functioneren wordt daardoor beïnvloed dan kun je last hebben van Premenstrueel syndroom (PMS). PMS is een verzamelnaam voor meer dan gemiddelde lichamelijke en emotionele klachten voor en tijdens je menstruatie. 

Hoe ontstaat PMS?

Eigenlijk is er weinig bekend over PMS. Wetenschappers en artsen weten niet hoe PMS ontstaat en waarom de ene vrouw wel last heeft van PMS en de andere niet. Wel is duidelijk dat PMS klachten ontstaan na de eisprong. De eisprong vindt ongeveer twee weken voor de menstruatie plaats. In deze periode maakt het lichaam het hormoon progesteron aan. Progesteron speelt een rol bij PMS. Het is niet zo dat vrouwen met PMS meer progesteron aanmaken. Ze zijn er wel gevoeliger voor.

Ongeveer 5% van alle vrouwen in hun vruchtbare periode hebben last van PMS. Als je denkt dat je PMS hebt kun je met een klachtenkalender die je gedurende twee maanden bijhoudt, erachter komen of je PMS hebt. De klachtenkalender kun je vinden op internet.

Wat te doen bij PMS?

Afhankelijk van hoeveel PMS je leven beïnvloedt kun je zelf door wat aanpassingen in je dagelijks leven PMS klachten verminderen.

  • Beweeg regelmatig.
  • Eet gezond, probeer minder suiker te gebruiken in de periode van je klachten. Laat alcohol of cafeïne (koffie, thee, cola) staan als je klachten hebt.
  • Praat er over met je partner, familie, vrienden en eventueel collega’s zodat zij kunnen begrijpen waarom je anders functioneert en reageert. Als mensen in je omgeving je begrijpen dan kan dit leiden tot minder klachten.
  • Er zijn voedingssupplementen die helpen om je prettiger te voelen tijdens PSM. Waaronder:
    • AOV 803 Maca 60 vegacaps ondersteunt de fysieke en mentale gezondheid.
    • Weleda Balsemieke Melissegeest helpt bij ongemakken voorafgaand of tijdens de menstruatie.
    • Menstrual Care is een voedingssupplement bestaande uit een combinatie van verschillende vitamines, mineralen en kruiden speciaal samengesteld om de ongemakken voor en tijdens de menstruatie van de vrouw te verlichten.

Als verandering van je leefpatroon niet of niet voldoende helpt ga dan eens praten met je huisarts. Samen met je arts kun je bespreken wat mogelijk is om beter om te kunnen gaan met je klachten. Hierbij kunnen medicijnen helpen maar ook een goed gesprek met een maatschappelijk werker of psycholoog.

Over de schrijver

Marjolein
Marjolein

Ik ben Marjolein en ik ben gediplomeerd drogist. Bij mij kan je terecht voor al je vragen rondom je gezondheid.