Tips tegen een jetlag

Marjolein | woensdag 14 augustus | Gezondheid

jetlag-tips

Een jetlag is erg vervelend omdat je biologische klok anders loopt dan de klok van de plek waar je op dat moment bent. De een heeft er wat meer last van dan de ander maar er zijn gelukkig wat trucjes om de jetlag te lijf te gaan.

Ontdek het complete assortiment melatonine op Plein.nl

Wat is een jetlag?

Een jetlag is te definiëren als een tijdelijke slaap-waakstoornis die voorkomt na een langeafstandsvlucht waarbij je verschillende tijdzones doorkruist. Gevolg: je biologische klok loopt uit de pas met de lokale tijd. Je hebt meer last van een jetlag als je van west naar oost vliegt omdat je tijd 'verliest'. Als je bijvoorbeeld om 14:00 vanuit Amsterdam naar Bangkok vliegt en daar om 07:00 lokale tijd aankomt heb je voor je gevoel een hele nacht gemist. Terwijl je, als je van Amsterdam naar New York vliegt, juist tijd wint en dus veel minder kans hebt op een jetlag.

Jetlag symptomen

Onze biologische klok heeft zich aangepast aan een 24-uursritme. Als de nacht zijn intrede doet, komen er slaaphormonen (melatonine) vrij. Wanner het weer licht wordt, dan stopt de melatonine productie en worden we weer wakker. Als je op vakantie gaat, dan kan dit systeem in de war raken. Opeens ben je actief op een tijdstip dat je normaal gesproken allang in bed ligt en andersom. Symptomen van een jetlag kunnen zijn vermoeidheid, slapeloosheid, geen zin om te eten of juist veel honger op vreemde tijden en sufheid. Daarnaast kan een jetlag er ook voor zorgen dat je prikkelbaar bent, maagklachten krijgt of spijsverteringsproblemen. Ook milde depressie, hoofdpijn, misselijkheid, veel zweten en concentratieproblemen behoren tot de symptomen van een jetlag.

Wat kun je doen tegen een jetlag?

Het lijkt niet mogelijk om een jetlag helemaal te voorkomen, maar je kunt wel je best doen om de gevolgen te beperken. Voor en na je reis:

  • Vermijd stress en ga ontspannen op reis. Op deze manier kan je lichaam veel meer hebben.
  • Pas je slaappatroon enkele dagen voor vertrek een beetje aan. Reis je naar het westen, ga dan twee dagen voor je vlucht een uurtje later naar bed en een dag voor de vlucht twee uur later. Reis je naar het oosten, doe dan precies het tegenovergestelde.
  • Zoek 's morgens meteen helder licht op. Natuurlijk licht helpt je lijf om zich aan te passen aan een nieuwe routine.
  • Drink voor, tijdens en na de vlucht voldoende water. Vermijd alcohol en cafeïne. 
  • Het is verstandig om op het moment dat je het vliegtuig instapt je horloge, mobiel en andere apparaten met klok in te stellen op de tijd van het land waar je naartoe gaat.
  • Let op je aankomsttijd. Als je ’s avonds aankomt op de bestemming is het verstandig om niet te gaan slapen tijdens je vlucht. Kom je ’s ochtends aan dan is het verstandig om wel te slapen in het vliegtuig. Als je gaat slapen creëer dan een zo prettig mogelijke en comfortabele slaapomstandigheden. Dat is moeilijk in een vliegtuig maar soms doet een kussentje en dekentje wonderen naast de oordoppen en slaapmasker die je van huis kunt meenemen.
  • Ga niet meteen naar bed als je aankomt op je vakantiebestemming. Het is beter om actief te blijven tot het lokaal de juiste tijd is om naar bed te gaan. Zo kan je lichaam zich sneller aanpassen.
  • Blijf overdag zoveel mogelijk in het daglicht. Je lichaam krijgt zo meer signalen dat het dag is, en zal minder snel in de slaapstand schieten.
  • Voordat je gaat slapen is blauw licht (licht van je mobiel, televisiescherm, laptop of tablet) funest voor je slaapritme. Blauw licht wordt namelijk door ons lichaam herkent als daglicht waardoor je lichaam minder melatonine gaat aanmaken. Melatonine heb je nodig om gemakkelijk in slaap te vallen. Als je toch je telefoon, laptop of tablet wilt gebruiken zet deze dan in de nachtmodus. Hiermee omzeil je het blauwe licht.

Extra hulpmiddel: Melatonine

Mocht je de ervaring hebben dat deze maatregelen niet voldoende werken dan zijn er Melatonine tabletjes die je kunnen helpen bij een jetlag. Deze tabletjes helpen om wat gemakkelijker in slaap te vallen en vullen de melatonine die je lichaam normaal aanmaakt, maar tijdens het reizen even niet, aan.

Op Plein.nl  hebben we voldoende keuze aan melatonine tabletjes. Deze tabletjes hebben verschillende sterktes dus kijk vooraf welke het beste bij je past Check ook of je ze mag invoeren naar het land waar je naar toe gaat.

Ontdek het complete assortiment melatonine op Plein.nl

Fijne vakantie (zonder jetlag) gewenst!

Over de schrijver

Marjolein
Marjolein

Ik ben Marjolein en ik ben gediplomeerd drogist. Bij mij kan je terecht voor al je vragen rondom je gezondheid.