Hoe verhoog ik mijn weerstand?

Marjolein | dinsdag 5 november | Gezondheid

weerstand verhogen

Met al die snotterende en hoestende mensen om je heen, kunnen we ons goed voorstellen dat je zelf niet graag ziek wilt worden. Maar hoe zorg je ervoor dat de kans om ziek te worden zo laag mogelijk wordt? Door je weerstand te verhogen. Met onderstaande tips geef je binnen no-time je weerstand een boost.

Wat is weerstand?

Met je weerstand bedoelen we de mate waarop je bevattelijk bent voor infecties. Je weerstand in een feite een functie van het afweersysteem. Dit systeem moet ons beschermen tegen bedreigingen van buitenaf zoals bacteriën en virussen. Er zijn een aantal factoren die invloed kunnen hebben op je weerstand:

  • Medicatie
  • Ziekte
  • Slaaptekort
  • Stress
  • Slechte voeding

Gevolgen van een verminderde weerstand

Bij een goede weerstand kan je lichaam sneller herstellen als je ziek bent en krijgen virussen en bacteriën minder kans om toe te slaan. Bij een verminderde weerstand kunnen de micro-organismen, zoals bacterieën en virussen zich verder te ontwikkelen en delen. Hierdoor is de kans op infecties door micro-organismen groter en word je sneller ziek. In de herfst en winter heb je een grotere kans dat het virus, zoals griep- of verkoudheidsvirus toeslaat dan in de zomer. De oorzaken hiervan zijn:

  • Virussen overleven langer door de kou.
  • Weinig ventilatie in huis of kantoren. 
  • In de winter zitten mensen vaak dichter op elkaar, waardoor virussen en bacteriën makkelijker over gedragen kunnen worden.

Weerstand verhogen

Je weerstand verhogen doe je op de volgende manieren:

  • Goede, gezonde voeding. Vooral spinazie, brocolli, boerenkool, sinaasappel en kiwi zijn rijk aan vitamines die je weerstand een boost geven.
  • Slik extra vitamines en mineralen of voedingssupplementen speciaal voor de weerstand om je weerstand op peil te houden.
  • Neem voldoende rust.
  • Hygiëne, vooral goed je handen wassen is erg belangrijk om de kans op het overbrengen van infecties zoveel mogelijk te beperken.
  • Beweeg voldoende, het liefst minimaal 30 minuten per dag.

Vijf vitamines om je weerstand te verhogen

De vijf vitamines die een rol spelen bij de weerstand en het lichaam beschermen tegen bijvoorbeeld verkoudheid en griep, zijn:

  • Vitamine A: zit in lever(producten), margarine en halvarine.
  • Vitamine B6:zit in aardappelen, bananen en bruin brood.
  • Vitamine C: zit in citrusvruchten, aardappelen en paprika.
  • Vitamine D: zit in vette vis, margarine en halvarine.
  • Vitamine E: zit in zonnebloemolie, noten en ei.

Ontdek hier ons uitgebreide assortiment met vitamines en mineralen om je weerstand te verhogen. Naast vitaminen en mineralen heeft Plein.nl ook voedingssupplementen die je weerstand onderstenen.

Over de schrijver

Marjolein
Marjolein

Ik ben Marjolein en ik ben gediplomeerd drogist. Bij mij kan je terecht voor al je vragen rondom je gezondheid.